Borgestad kirke

HC-parkering Ja
Toalett Nei
HC-toalett Nei
Rullestoladkomst Ja, via hovedinngang (rampe)
Rullestolplass Faste plasser

Byggeår 1907
Arkitekt J.H Nilsen
Byggemateriale Kalkstein fra steinbrudd v/Åkre
Byggekostnad Kr. 45.000
Finansiert av Statsminister Gunnar Knudsen og frue
Altertavle Kirken har ingen altertavle, men et enkelt forgylt kors av tre omringet av glassmalerier. Glassmaleriene er utført av Emanuel Vigeland i årene 1918-19. Treskjæringene på alteret er utført av Asbjørn H. Hylland.
Orgel Nytt orgel i 1950, produsert i Tyskland for Jørgensen, 21 stemmer
Restaurering Kirken ble malt innvendig i 1921 av maleren Ulrich Henriksen. Til 50 års jubileet i 1957 fikk kirken elektrisk belysning, gitt av Borgestad Rederi. I anledning 100 års jubileet ble kirken også restaurert. Gulv, vegger og alle kirkebenkene ble malt. Ved hoveddøren ble det satt opp en ny trapp sammen med en rampe for å lette tilgjengeligheten. Trappen ble tegnet av arkitekt Kåre Kverndokk.

Kirken ble bygget av statsminister Gunnar Knudsen. Hans dødssyke datter Gudrun var opptatt av kirkesaken. Hun døde i 1902, 16 år gammel. Hennes død ble en medvirkende årsak til at kirken ble bygget. Hun ble den første som ble gravlagt på Borgestad kirkegård.

Det er i alt 24 glassmalerier i kirken, alle utført av Emanuel Vigeland i årene 1918-19. Kostnaden for glassmaleriene kr. 43.000 ble også skjenket av Gunnar Knudsen.

Når vi kommer inn i kirken blir vi omgitt av glassmalerier på alle sider. Den svenske kunstprofessor og Vigelandsforsker skal ha beskrevet kirken som ”et himmelsk juvelskrin”.
Bildene i korpartiet handler om Guds nåde i Kristus, med underteksten ”Hvem skal vi gå hen til? Du Herre har det evige livets ord". Lignelsene på øst- og vestveggen forteller om vårt liv i denne verden (såmannen og fikentreet). Og om vi løfter blikket når vi går ut av kirken, får vi et glimt av saligheten i det store glassmaleriet på galleriet: ”Borgestadengelen” (en lykkelig engel som danser i skyene mens harpen spiller til Guds ære).

Teksten er et utdrag av en artikkel av tildligere organist Terje Tjervåg.