Luksefjell kirke

Arkitekt
Byggemateriale Tømmer
Byggekostnad
Finansiert av Løvenskiold ga fri grunn til kirke og kirkegård
Altertavle Fra 1875. ”Jesus viser sine naglemerkede hender” utført av Chr. Brun.
Orgel Elektronisk harmonium
Restaurering Kirken ble pusset opp og fikk nytt tårn og kirkeklokke i 1893, en gave fra høyesterettsassessor Otto Løvenskiold.
Først i 1948 kom det elektrisitet til Luksefjell, og kirken fikk også innlagt lys.
På slutten av 1960-tallet ble taket dekket med kopperplater.

Det har bodd folk i lange tider i Luksefjell. Historikeren P.A.Munch forteller at Luksefjell hadde sin kirke i middelalderen. I begynnelsen av 1800-tallet var det ingen kirke i Luksefjell. Veien til Gjerpen kirke var lang. Folk ville gjerne ha sitt eget gudshus. Omkring århundreskifte ble Fjellvannet demt opp for tømmerfløtingens skyld. Den gamle kirkegården ble liggende for lavt og ble flyttet høyere opp. Kirkegården er i dag omkranset av en vakker granhekk.