Skotfoss kirke

Arkitekt Børve , Porsgrunn

Byggematrialer  Trematerialer
Byggekostnad
Finansiert av På ekstraordinær generalforsamling i Union & Co ble det vedtatt at de opprinnelige stiftere av Union & Co skulle gi kr 1.000,- hver, og resten 38.000,- skulle deles på grosserer Th. Eger og rittmester Heftye.
Tomten til kirken ble gitt av styret for Nordsjø – Skiens kanalen
Altertavle Forestiller den kananeiske kvinne ved Jesu føtter. Malt av J. Nortvig
Orgel  Nytt orgel i 1963 fra Norsk orgel og harmoniumsfabrikk, 21 stemmer
Sitteplasser 420
Restaurering  I 1924 endret kirken farge fra okergul til hvitt. I 1948 ble to lysekroner og åtte lampetter fra Parkbiografen overtatt for kr 250,-. Kirkegulvet ble utbedret i 1953. Union & Co bevilget kr 15.000,- kommunen kr 7.000,. I 1987 ble kirken malt antikk hvit med beige stolper og karmer. Dørene ble grønne. I 1991 ble noen benker bakerst i kirken erstattet med bord og stoler. Det ble også satt opp en brystning.

Historier fra kirken

Det var arbeiderne ved Skotfoss bruk som utførte alt planerings- og snekkerarbeid på kirken. Dørbeslag og alterstaker ble støpt i brukets eget metallstøperi.