Valebø kirke

Finansiert av Holla herredsstyre
Altertavle Den oppstandne Kristus
Orgel Fra 1973, laget av Jørgensen, 5 stemmer
Restaurering I 1950 omfattende oppussing til 50-års jubileum, samt innkjøp av nytt inventar bl.a. brudestoler og dåpsutstyr. Når arbeidet var igangsatt viste det seg at bevilget beløp av Holla herredsstyre sammen med innsamlede midler i menigheten ikke strakk til, det som manglet ble imidlertid betalt av godseier Løvenskiold.

Fra gammelt av soknet Valebø til Romnes kirke. Vannveien over Nordsjø ble brukt i mange hundre år. Da Romnes ble nedlagt som soknekirke i slutten av 1860-årene ble Valebø knyttet til Holla. Det ble protestert i Holla herredsstyre på lengre kirkevei – uten resultat. Dette likte ikke folk i Valebø. Tanken om et eget Gudshus vokste seg sterkere og sterkere. Bygdefolket arbeidet med saken og den 20. desember 1900 bestemte Holla herredsstyre at det skulle bygges kirke i Valebø.
Kirkeklokken i Valebø kirke er fra gamle Romnes kirke.